Waarom je je ziek kunt voelen na het nemen van een vitaminepil

Misschien heb je er weleens last van gehad: buikpijn of misselijkheid na het nemen van vitaminepil. Dit zijn de mogelijke oorzaken.

1. Je neemt de vitaminepil in op een lege maag

De meer zure vitamines – zoals vitamine C – kunnen voor misselijkheid zorgen als je ze op een lege maag inneemt. Sommige vitamines worden hierdoor ook minder goed opgenomen. Andere supplementen hoor je dan weer wél op een lege maag in te nemen, zoals vitamine A, D, E and K.

2. Je neemt de supplementen in combinatie met andere medicatie

De meeste vitaminepillen zijn te koop in drogisterijen, waardoor veel mensen ze niet zien als medicijnen. Toch kunnen vitamines wel degelijk reageren op gebruikte medicijnen en daardoor zorgen voor bijwerkingen. Daarom is het altijd raadzaam om hier navraag over te doen bij de dokter.

3. Je moet de pillen op een ander dagdeel nemen

Vitaminepillen reageren niet alleen op medicatie, maar ook op elkaar. Zo kan de opname van de ene vitamine de andere belemmeren. Soms heeft de gelijktijdige inname van verschillende supplementen ook een positief effect: ijzer wordt bijvoorbeeld sneller opgenomen in combinatie met vitamine C. Dit soort informatie staat ook vaak op de verpakking.

Dit zijn allemaal zaken die mee kunnen spelen als je je ziek voelt na het nemen van een vitaminepil. Zo zie je maar weer; het nemen van supplementen is geen sinecure.

Bron: huffingtonpost.com
Beeld: iStock

Lees ook: Veganisten leven minder gezond dan je denkt

Geschreven door